top of page

Balsam for sjelen


"Heartlift har hovedfokuset rettet mot grunnskoleutdanning og gjennomfører prosjekter som fremmer kvaliteten på denne" Heartlift-modellen

Begge mine turer til Gambia var som «balsam på sjelen«, utrykket som vi sier i Tsjekkia. Noe som ga meg mye påfyll til hverdagen. Allerede på min første reise ble jeg kjent med landet, ikke bare som turist, men møter med mennesker, fikk se hvordan de lever og opplevde livsgleden som stråler fra barn og voksne, selv om de nesten ikke hadde noen materielle ting som vi er vant til. Jeg elsket å treffe menneskene her nede. Jeg traff fadderbarnet mitt, Kaddy, en jente på 8 år, så nå er hun ikke bare et bilde på papiret lenger, men et levende, søt og skjønt barn med smarte øyene. Jeg hadde stor glede av å treffe henne! Jeg hadde også mulighet til å treffe mange av de som gjør en stor forskjell for andre. Jeg ble presentert for flere utrolig fine prosjekter (Paper recycling skills prosjekt, Kvinnesenter, skoler i Brufut, hvor fadderbarn støttet av Heartlift går, Sysenteret i Brufut…) og ikke minst falt jeg for skjønnheten til landet, med sine uendelige fine strendene og grønn tropisk natur. Det var mye jeg har opplevd og denne første turen settet dype spor hos meg, på mange måter. Jeg snakket så ivrig om Gambia etterpå at guttene mine, Mattias og Severin (10 og 8 da) hadde lyst å se alt med sine egne øyne. Og det fikk de selvfølgelig lov til! De vil gjerne se hvordan skolen som støttes av Snarøya skole, der de selv går, ser ut, hvor de gamle skolemøbler, PC-er og ikke minst tegninger de tegnet i Norge er nå. Og de var veldig nysgjerrig på hvordan en typisk Gambisk skole ser ut og hva som er annenledes enn i Norge. Vi besøkte flere forskjellig skoler i Gambia, så de kunne få et riktig bilde. Vi fikk være med på undervisningen på skolen der Kaddy går og samme ettermiddag var en av de fineste. Kaddy fikk lov å forlate siste time og bli med oss på skolefest i Brufut. Da fikk hun mulighet til å leke med Mattias og Severin. En fin opplevelse for alle tre barna som kunne forstå hverandre uten problemer, selv om de snakket ulike språk. I dag sier sønnene mine at Gambia var den beste ferien de har opplevd.:) Det var så moro, så annerledes, så spennende, så avslappende, så hyggelige mennesker, deilig mat, pen natur, fineste strender, bare for oss… eneste klagen; vi kunne vært lengre. De lærte så mye! Og jeg fikk til slutt høre «vi mååååå reise en gang til mamma!» For meg betyr Gambia utrolig mye. Mange fine menneskelig ting som jeg opplevd der, motiverte meg til forandring. Nye muligheter for konstruktiv hjelp, som betyr noe, har åpnet seg for meg. Afrika i mange farger. Sterke kvinner i godt humør. Glade barn. Jeg lærte mye om livet som går i et annet tempo og har andre utfordringer enn livet i Europa, og om hvordan de lokale menneskene takler det med store smil, som ofte er det eneste sikre de har. Det er så mye som vi kan lære fra dem!

INTERVJU MED YANKUBA SANNEH 26 ÅR OG EBOU SAMBOU 23 ÅR Yankuba og Ebou har jobbet på Heartlift internettsenter siden det åpnet påsken 2012. Yankuba gir grunnkurs i data/internett for elever ved Brufut Lower Basic School. Kursene er i 2 skift. Ett om morningen og ett på ettermiddagen. Kursene varer 3 timer og blir holdt 4 dager i uken. Ebou går på skole om morningen, men bruker kveldene til å jobbe på internettsenteret. Der hjelper han de som kommer for å surfe på nettet samt og være sovende nattevakt. Elevene er ivrige på og spør ofte om det kommer til å komme flere kurs som mer avansert læring. Noen av elevene kommer også tilbake på kveldene for å prøve ut det de har lært på egenhånd. Drømmen til Yankuba er og etterhvert få ett større lokale og muligheten til å holde flere kurs. Lærere og andre som bor i Brufut har også vist interesse for å delta på datakurs. For å lære opp lærere må vi først registrere oss hos The Minestry of Education sier Ebou. Ebou legger også til at han skulle ønske de hadde lærespill (sånn som Josefine og Langbein) for å gjøre læringen artigere. Før Yankuba begynte med datakursene jobbet han i en gambisk avis, der designet han hvordan avisen skulle se ut. Han har også gått ett 3årig datakurs. Ebou vil bli bilmekaniker når han bli voksen, men synes internettsenteret er ett fint sted å jobbe. Maskoten på internettsenteret, en hane ved navn Heartlift selvfølgelig, passer på at guttene gjør en ordentlig jobb og at kundene oppfører seg. Heartlift passer på å vekke Ebou tidlig om morningen så han rekker skolen og blir det for mye mas er han ikke redd for å gi noen ett nebb i kneet. Ebou har vært under sponsing av Heartlift i mange år og er veldig takknemlig ovenfor fadder og organisasjonen over de mulighetene han har fått. Alieu Manneh (29år) er stamkunde på internettsenteret og synes det er helt topp at dette har kommet til Brufut. Så på vegne av guttene på Heartlift internettsenteret, elevene ved Brufut Lower Basic School og stamkundene vil vi takke DnB nor for den fantastiske gaven vi fikk. Den har fått fram mange smil, mye lærdom og litt internettflørting :)


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page