top of page

Jeg er Fatou


  • Hei jeg er Fatou, en 17 år gammel jente fra Brufut i Gambia

Jeg er så heldig å få fortsette med min utdannelse på videregående skole her i Brufut. Takket være sponsor- hjelp fra Heartlift.

Etter endt skolegang på ungdomsskolen, hadde jeg ikke sponsor som kunne hjelpe meg videre. Jeg satt hjemme hos min familie i over et år og hadde det veldig tungt. Mine drømmer så ikke ut til å kunne realiseres. Via bekjente kom jeg i kontakt med Heartlift, som hadde mulighet til å hjelpe meg, slik at jeg kunne få fortsette på min utdannelse. Jeg går nå andre året på videregående. Min drøm er å bli advokat.

Jeg har vokst opp i en veldig fattig familie .

Min Mor ble gitt bort til min far da hun var 12 år. Denne ”ordningen” har forbedret seg de siste år.

Mine foreldre har store problemer med å skaffe til veie penger selv til de mest nødvendige behov man har. Jeg drar ofte på skolen uten mat, dårlige sko og lite med skrivesaker. Jeg har kjempet meg gjennom disse forholdene sammen med mine tre søstre og mine tre brødre. Vårt og mitt hovedproblem i livet er stor fattigdom. Mine foreldre lever et daglig liv fra hånd til munn med veldig begrensede midler. Min mor lager mat som hun selger ved veien til forbipasserende, mens min far er lærer ved en dårlig betalt barneskole.

Vi leier husvære, og dette er en stor kostnad for oss. Dette er også en grunn til at det blir lite penger til mat og andre nødvendige behov. Mange ganger går vi både til skolen og videre til sengs uten å ha spist. Faren min er hovedforsørger, alt han tjener går til det daglige behov, det er ingen mulighet til å spare til egen bolig eller kjøpe litt ekstra til barna eller familien.

Vi barna er vant til å jobbe hardt, så snart vi er store nok til å klare oppgaven. Vi passer våre små søsken fra vi selv er ganske små.

Når vi begynner på skolen vasker vi vår egen skoleuniform og våre egne klær, feier gulvene inne og rydder gårdsplassen ute. Fra 12 års alderen vasker vi klær for hele familien og lager mat over åpen ild ute i det fri. For de fleste kvinner i Gambia er dette hele livet deres.

Jeg ønsker meg en annen fremtid.

Mine forhåpninger til livet er så store at jeg ofte ber til Gud om hjelp , slik at jeg kan få fullført min utdannelse også på universitetsnivå. Jeg har et helt klart mål for fremtiden : Det er å bli en god kvinnelig advokat.

På denne måten kan jeg også hjelpe min familie, og spesielt mine mindre søsken , til å få et bedre liv enn det jeg har måttet takle så langt.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page