top of page

GAMBIA: Progress – peace – prosperity


Det var isende og hutrende kaldt da jeg om natta sto og ventet på flybussen som skulle bringe meg til Gardermoen, hvor jeg skulle få treffe mitt reisefølge for første gang. Vi skulle til Gambia. Ferie med mening, var det blitt lovet oss. Og jeg var spent. Har aldri vært noen solseng elsker, så dette lovet godt. Bli kjent med nye mennesker og kanskje få bidra med noe positivt som kan utgjøre en forskjell for andre som trenger det. Vi tok første natten inn på Kombo Beach Hotel, servicen var overveldende, hyggelige mennesker over alt. Neste dag var det besøk i hovedstaden Banjul og Albert markedet. Det ble en del shopping av treprodukter og klær. Senere på dagen dro vi for å se på prosjektet ”Paper recycling skills project, noe som gir arbeid til både kvinner og menn. Deretter en tur til Lamin Fish Farm, hvor vi fikk se og lære om aquakulturen og også få spise et herlig måltid laget fra fisk som kom fra anlegget. Farmen ble drevet av en driftig dame som het Nyanya, som hadde full kontroll på sine søsken, og de andre arbeiderne.

Det som for meg var et av høydepunktene var å få treffe skolebarna, lærerne, og se på skolene, hva som var gjort av Heartlift, og hva som var planlagt fremover.

Vi fikk også være noen timer sammen med Ida Cham, som lærte oss å lage lokal mat. Domada med fisk, nydelig. Vi dro først til fiskemarkedet i Tanji, for å handle inn det vi trengte av ingredienser. Et syn jeg aldri vil glemme, fiskebåtene, krydderet, luktene, grønnsakene, fisketypene og ikke minst alle menneskene. Ubeskrivelig egentlig, må oppleves.

Senere samme dag dro vi til Footsteps Eco-Lodge. Vi kunne ikke ha fått et bedre sted, her var det god mat og god service og ikke minst en god seng i fredelige omgivelser. Her ble vi tatt godt vare på. Endelig kom dagen, da Berit fra Hearlift skulle ta meg med til fadderbarna mine og jeg skulle få hilse på familiene og ta barna med ut for å spise middag. Malang bodde sammen med sin onkel, bestemor, sin bror + mange tanter og søskenbarn. En nydelig gutt som tok skolearbeidet veldig alvorlig, og var fra seg av glede da han fikk nye blyanter og en fotball. Tror fotballen falt best i smak. Mariama, en nydelig jente, bodde sammen med sin mor og far, hun hadde også to ekstra mødre i huset og mange søsken. Hun fikk blyanter og en fotball, tror hun også likte ballen best. Det var godt å se at de tross alt hadde det bra og hadde nok mat på bordet, selv om fattigdommen var stor. det var trist å måtte ta farvel, men får håpe vi sees snart igjen.

På slutten av oppholdet var vi bedt på skolefest på førskolen Sanchaba i Brufut med underholdning av barna, og matservering. Et stort program med både dans, opplesning, og sang. Gammelrektoren holdt slutt tale til alle sammen og ikke minst til Heartlift.Vi nøt siste dagen på Footsteps. En hel strand for oss selv, nesten. Traff på to fiskere som skulle sette bruk. Det var en lang line med 45 kroker, hvor alle krokene skulle ha en reke på. Jeg fikk hjelpe til å surre rekene på krokene, slik at de varte lengre. Så var det sjøsetting. Yngste bror måtte ta lina med søkket og bare gå rett ut i havet fra stranda. Der skulle lina stå i ca. 1 time, så var det bare å se om fisken gikk på kroken. Dette fikk jeg ikke se, da vi måtte dra tilbake og pakke resten for heimturen til kalde nord.Dette var bare et lite resyme av min første tur til Gambia, føler at ord blir litt fattige i beskrivelsen av møtet med Gambia og folket der, inntrykkene var veldig sterke, og fattigdommen stor, men folket virket lykkelige, og som de selv sa ”we are poor but happy” kan kanskje stemme.Til slutt vil jeg bare takke Linda fra Ethical Travel Portal som gjorde reisen og oppholdet så flott for oss, og har sine ord i behold : ferie med mening. Samtidig vil jeg også benytte anledningen til å takke mitt flotte reisefølge, Rolf, Sverre, Åse, Monica, Severin, Mattias og Berit som også gjorde turen til et minne for livet.

http://footstepsinthegambia.com


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page